tisdag 6 december 2011

SM I kettlebell 2011

När: Lördagen den 3 december kl. 13.00
Var: Svenska Mässan, FitnessFestivalen, Caféscenen
Vad: SM i kettlebell Biathlon + long cycle
Vem: Jag & Fahreta + en massa andra kettlebellmänniskor :)
Det kommer bli en hel del bilder från helgens tävling i kettlebell och för att slippa publicera alla önskade bilder slängde jag ihop ett litet collage med diverse bilder.
Hoppas att ni kan se vad de föreställer.
Bild 1 (högst upp till vänster): Elin, Mika och Victor fascinerades av mycket runt omkring tävlingen. En hel del spännande människor som utmärker sig på ett eller annat sätt.
Bild 2 (näst högst upp till vänster): Tomas & Ali kollade på alla tävlingsmoment. Tack för stödet och skjutsen (Ali). Tack Tomas för att du fotade när jag tävlade.
Bild 3 (mitten, översta raden): Fahreta är underbar. Till och med när man blir tilldelad gratisprover ska det diskuteras. "Varför skriver ni att man får 500% av RDI av B-vitamin. Det är ju inte ens bra.... bla bla bla". Försäljaren blev lite ställd kan man säga, hahaha.
Bild 4 (högst upp till höger) - Elna Elwin är lätt Sveriges bästa kettlebellutövare. Hon var nära att få en MS-titel med sina 87 reps med 24 kg. Imponerande och inspirerande!
Bild 5 (längst ner till vänster): Daniel (TKSK) och Thomas (Uddevalla Kettlebell Club) observerade deltagarna och tävlingen.
Bild 6 (mitten längst ner): Jag och Fahreta poserade lite när dagen var över.
Bild 7 (längst ner till höger): Oksana Nikifor visade upp en liten snutt av sitt program i jonglering med kettlebell. Galet imponerande. Hur fasen vågar hon? (Filmklippet är från sön)

Först ut denna tävlingsdag var herrar med första delen av två i deras biathlon, nämligen JERK. Det var många tävlingssugna herrar och det hela tog sin lilla tid eftersom varje heat var 10 minuter och det var 3 tävlande på scenen samtidigt. Mycket mer publik än förra året och fina displayer där alla kunde följa deltagarnas resultat och tid. Klart en förbättring.
Det var inspirerande att kika på alla duktiga tävlande men fullt fokus gick inte att få. Jag klämde och vickade på handleden konstant för att känna efter hur formen låg till. Jag vågade knappt röra 8kg kloten med rädsla att råka lyfta fel och inte kunna delta när det var min tur.

Efter herrarnas biathlon var det dags för damernas LONG CYCLE och där fanns det tävlande på allt ifrån 12-24kg. Fahreta hade planer på att köra med 16kg men efter invägningen så valde hon att spela säkert och istället delta med 12kg, som hon vet att hon orkar i 10 minuter.
Fahreta var superduktig men 12kg är för lätt och hon fick koncentrera sig för att ha kontroll på vikten som lätt pressas upp när man inte behöver hjälp av benen för att få upp den i en jerk.
Längst ut till höger ser vi Sandra Vargbom (som jag tävlade mot förra året). Hon körde med 16kg i år och hade ett jäkla tempo som resulterade i 149 reps. Hade varit roligt om hon hade kört med 20kg då vi var jämna förra året...
Bra bild (tagen av mig) på en stark Fahreta som piskade in 141 reps på 10 minuter. Hennes tidigare "rekord" var 122 reps så det var en grym förbättring. Bra jobb, men nu väntar 16kg!
Ett imponerande heat gjordes av Jessica Hägerth, Linda Timmerholm och Elna Elwin som alla är på jakt efter en Master of Sport titel. Tyvärr nåddes den inte under denna tävling men det är inte långt borta. Starka tjejer!
I sista heatet var det min tur och vi var då endast två tjejer kvar
(tungviktarna, kroppsmässigt alltså). Jag körde med 20kg och den andra tjejen med 12 kg. Lite skum indelning och jag föreställde mig hur ojämna vi skulle vara tempomässigt. Det var vi inte. Snarare tvärtom, ett bra tag låg vi väldigt lika.
Jag började med min "svagare" sida (höger) och hade som mål att köra där så länge det bara gick för att inte behöva använda den skadade vänsterhanden så mycket.
Den planen sprack.
Precis som på vår lilla tävling i Trollhättan kändes det som att jag skulle tappa klotet efter bara 3 minuter och jag fick byta över till vänster redan innan 4-minutersgränsen. SKIT!!
Vänstern kändes bra och jag blev lite lugnare. I varje fall ett tag. När jag närmade mig 70 reps började jag bli trött och då är det svårt att hålla handleden helt rakt. Smärtan började alltså komma smygande. Jag blev lite orolig men ville ändå fortsätta lite till... jag ville åtminstone göra lika många som Linda Timmerholm hade gjort i tidigare heat. 82 var målet.
Jag gjorde 84 och sedan ställde jag ner klotet.
Nöjd, en känsla av att vara klok men samtidigt besviken såklart. Jag hade nästan 2.5 minut kvar så jag kanske, kanske, kanske hade kunna nå 100 reps som är mitt mål just nu.
Men å andra sidan kanske jag hade dragit på mig en allvarlig skada då och det vill jag inte riskera med tanke på vilka jobb jag har.
Handleden mådde inte bra efteråt och idag (tisdag) är den riktigt dålig. Ska faktiskt till en sjukgymnast imorgon och hoppas att han kan ge mig några svar eller lösningar. Så här kan jag inte gå. Jag hoppas ju på snö så att uppladdningen inför Vasaloppet kan starta, bara 82 dagar kvar och jag känner mig inte i form för den utmaningen, ÄN!
När resultaten hade presenterats och vi fått lite info om kommande tävlingar så tackade vi för oss och gick till O'learys med vår härliga fanclub. Längesedan det var såå gott med mat. Bananer, yoghurt och mackor en hel dag mättar inte på riktigt!

Nästa år kommer man att kunna tävla med 16kg eller 24kg om jag förstått det hela rätt. Utan att tveka så ska jag sikta på 24kg och nu när vi är två som vill nå högt så borde det vara lättare att få till träningstillfällen. Dessutom kommer vi starta på riktigt med TKSK i januari!

Är ni nyfikna på kettlebellträning eller sugna på att tävla? Kontakta mig!

1 kommentar:

superSHEro sa...

Åhh nu blir jag ännu mer taggad på att vara med nästa år! MEN.. jag är förvirrad ang alla olika regler, klasser, vikter osv osv.

Härligt jobbat! Smart att lägga av innan handleden blev värre! Det gäller att vara lok. Hoppas det inte är nåt allvarligt.