onsdag 11 augusti 2010

Papp goes PAF

Både jag & Jojjo är vana vid att vakna av solens strålar eller av oväsen på gatan så i lördags morse var det inte lätt att gå upp. Vi vaknade av klockan i en bäcksvart, megatyst hytt och förstod varken var vi var eller att det var dags att stiga upp. Efter X antal snoozeningar var vi vakna och gjorde oss iordning för frukost.
Frukostbuffé är underskattat, det är en lyx att kunna välja och vraka, blanda och mixa hur man vill. Avslutade frukosten med en bit wienerbröd och det kunde ha kvittat... det är alltid gott med sött efter maten men inte efter frukost. Nåja, man lär så länge man lever.
I hytten föreställde vi oss vackert väder och det dröjde ett tag tills vi såg dagsljuset och insåg att det var mörkgrått och spöregn i Visby. Jaha, det var bara att trotsa vädret och ta bussen in till centrum ändå. Är jag i Visby för första gången tänker jag inte tillbringa dagen på färjan, så mycket finns det inte att göra där.
Innan vi hoppade på bussen frågade vi värdarna om det fanns någon möjlighet att få köpa paraply. Det fanns det inte men vi kunde mer än gärna få varsin poncho. Jippi!
Vi packade upp dem, drog dem över huvudet och brast i skratt!! Snyggare än någonsin!
Är man turist så är man och således behöll vi regnskydden på hela förmiddagen, även i Visbys butiker. Hahahaha! Liza hade rekommenderat en tebutik (Kränku Te & Kaffe) och jag blev kvar där ett bra tag. Massa ljuvliga tesorter och en hel del roliga tillbehör. Jag spenderade mer pengar i denna lilla butik än i Stockholms klädaffärer :) Har hittat deras hemsida på nätet och det kanske blir lite beställningar längra fram i vinter när mitt lager börjar ta slut. http://www.kraenku.se/ Titta gärna in och kika vet ja!
Lagom till lunchtid kom Liza och Pepe också in till stan och de tog med oss till en mysig, liten restaurang med namnet Strykjärnet Crêperie (http://www.creperielogi.se/). Ett populärt kryp-in där man fick skriva upp sig i kö på en svart griffeltavla. Vi hade tur och behövde inte vänta alltför länge. Det är alltså ett crêperie men inte med crêpes á la Rhodos bargata. Nejdå, det var fina, fräscha crêpes med fräscha "fyllningar". De påminner om pizzor men med väldigt mycket tunnare botten. Vi beställde in tre olika och delade på dem. Smarrigt. Min favorit blev den med vitlöksfrästa champinjoner, gräddfil, tomater, ruccola m.m. Man blev dessutom så där lägom mätt. Perfekt som lunch!
Vi fortsatte dagen i turistandes tecken och tog en guidad liten tågtur runt ringmuren och fick samtidigt lite historia med oss i baggage. Ur tågets högtalare informerades vi om både det ena och det andra, på "försvenskad" gotländska. Trevligt!
När vi hade sett och upplevt det som man hinner på en dag i regn tog vi bussen tillbaka till färjan och konstaterade att det nog är otroligt mysigt i solsken. Helt klart värt ett återbesök.
Tillbaka på båten var det dags för show och middag igen. Kvällens show hette Schlager-Lager och bestod av sång i kombination med humor. Härligt! Denna kväll stod vi upp rakt framför scenen. Jag hoppades på grymma bilder med ljuset var annorlunda och det var mer rök under showen så det gick sådär.
Ett humoristiskt inslag där ballerinan inte har full koll på sina ben.
Innan vår 3-rätters middag fick jag prova Lizas peruk och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det ska i varje fall mycket till innan jag fastnar för denna färg och form.
Middagen bestod av lax med skaldjursås och färsk potatis och stekta(?), strimlade rödbetor. Mycket gott, ännu en gång. En cider till maten och sedan gick vi vidare till pianobaren. Birka Paradise präglas av spontanitet och delaktighet så när pianisten bad Liza eller Peppe att sjunga ställde de självklart upp. Därefter var det dags för en specialshow som kryssningsvärden, pubvärden och ljudteknikern bjöd på. Elvis, Spice Girls m.m förgyllde kvällen och det var en fröjd att titta. Underbart när människor bjuder så på sig själva och självklart är det en bonus när det visar sig att de sjunger riktigt bra. Av någon anledning hade man inte förväntat sig det. När showen var slut och pianobaren stängde vid 01.00 gick vi "hem" till Liza och spelade Alias. En jämn kamp där Liza & Peppe tyvärr segrade. Grrrrr. Jag trodde systrar skulle ha fördel i ett sådant spel.
Kvällen fortsatte med bad i en jaccuzzi och när fingrar och tår var skrynkliga gick vi slutligen och lade oss. Tror klockan var runt 06 då så det där med att vila upp sig gick ju sådär. Men har man kul så har man! 4 timmar sömn blev det ivarje fall eftersom vi inte behövde gå upp förrän kl 10.00 på söndagen. Istället för frukostbuffé var det nämligen brunch. Perfekt för oss!
En lång, regnig men otroligt lyckad dag!